Menu

5 stappen om van jouw rugklachten af te komen

Lage rugpijn is een veelvoorkomend probleem. In het westen maken 60 tot 90% van de mensen ten minste één keer in het leven een periode met lagerugpijn door. Dit is hiermee één van de belangrijkste aanleidingen voor ziekteverlof. Lage rugpijn staat in de top 5 van voornaamste redenen om de osteopaat te bezoeken.

Lumbago, ischias of spit. Rugpijn, waar komt het vandaan ?

Wat kan een osteopaat voor jou betekenen?

  1. Hij vindt de oorzaak van de rugpijn:

Om iets te kunnen doen aan jouw klachten moeten we weten waar het vandaan komt. Net als bij iedere andere klacht kijkt de osteopaat of jouw pijn voortkomt uit één of meerdere spieren, gewrichten, de stabiliserende gewrichtsbanden of door druk op een specifieke zenuw.

De oorzaak van de overbelasting kan komen door:

  • zwaar werk en verkeerd tillen
  • continue zitten
  • overgewicht
  • spierzwakte
  • werkgerelateerde- of psychosociale stressfactoren
  • beenlengteverschil

Als osteopaat kijk ik een stukje verder. Ik onderzoek het hele lichaam en spoor bewegingsbeperking op. Ik ben hiermee op zoek naar de zwakke schakel(s) die een keten van beweegproblemen kan veroorzaken. Vaak ligt de oorzaak van de klacht dus niet per se in de rug zelf.

Enkele voorbeelden zijn:

  • Druk op de tussenwervelschijf en hiermee op een zenuw als gevolg van een onjuiste werk of zit houding.
  • Bewegingsbeperkingen of juist hypermobiliteit van de lage rug zelf, maar ook in de rest van de wervelkolom kunnen leiden tot overbelasting van de onderrug.
  • Een bewegingsbeperking van het heiligbeen (sacrum) met het darmbeen (ilium) die het SI gewricht vormt.
  • Een verkeerde stand van de rug door een geblokkeerd gewricht in de voet.
  • Na een sporttrauma of ongeval kan een blokkade van de rug ontstaan.
  • Operaties van bijvoorbeeld heup of knie kunnen op termijn leiden tot rugpijn door een ander beweegpatroon.
  • Heel belangrijk en onderschat is de rol van organen in relatie tot rugklachten:
  • de darmen liggen mooi ingekapseld in de buik. Als er bewegingsverlies optreedt door bijvoorbeeld ontstekingsprocessen in de buikholte of een blindedarmontsteking kan er verklevingen optreden die tot bewegingsverlies van de ilii (darmbeenderen) kunnen leiden en hiermee indirect die van de rug.
  • een nier die niet goed beweegt is vaak de oorzaak voor pijn in de flank.
  • in het kleine bekken liggen bij man en vrouw organen die door bewegingsverlies een verhoogde spierspanning van de bekkenbodemspieren kunnen geven waardoor op termijn lage rugklachten kunnen ontstaan.
  • verklevingen in de buik ontstaan door bijvoorbeeld een keizersnee of een verwijdering van baarmoeder en dit kan zorgen voor rugpijn!

Er nog heel veel andere oorzaken die kunnen leiden tot lage rugklachten. Het is belangrijk om te weten dat je rugklachten op verschillende manieren kan ontstaan. Een osteopaat kijkt verder en kan je helpen om de oorzaak te achterhalen.

  1. de osteopaat behandelt het:

Als de oorzaak gevonden is, gaan we vervolgen met de behandeling. Er wordt eerst goed uitgelegd welke stappen (het behandelplan) er ondernomen worden om de oorzaak van de klacht aan te pakken. Afhankelijk van de duur van de klacht (acuut of chronische rugklachten) zijn er minder of meer behandelingen nodig. Dit vindt altijd in overleg met de patiënt plaats.

  1. en jij doet de rest:

Na een behandeling is het belangrijk dat het lichaam zijn werk zelf kan doen. Dit noemen we zelfherstellend vermogen of autoregulatie. Wees hierbij verstandig en luister naar jouw lichaam. Als je na een behandeling ongemak of pijn ervaart verteld jouw lichaam dat je aangepast moet bewegen of even wat rustiger aan moet doen. Dus wel bewegen maar niet tot het uiterste gaan!

  1. beweeg voldoende:

Rust roest. Bewegen is leven. Beweging zorgt ervoor dat de doorbloeding gestimuleerd wordt. Herstel vindt plaats door toevoer van voedingsstoffen en net zo belangrijk de afvoer van afvalstoffen. Wandelen is een prima manier om de doorbloeding te stimuleren. Het hele lichaam beweegt waarbij de wervelkolom actief meedoet. Verder is het goed om signalen van de rug in acht te nemen. Ga in de eerste fase na een behandeling niet onnodig de grens opzoeken door intensief krachttraining te doen of conditietraining. Voorovergebogen tillen en daarbij de rug ook draaien raadt ik af. Dat belast de rug te veel. Rustig bewegen en als je daarbij adviezen hebt gekregen om enkele mobiliserende of stabiliserende oefeningen te doen, is dit voldoende.

  1. een gezonde leefstijl:

Dat is naast voldoende bewegen, goed water drinken, goed eten (voldoende en uitgebalanceerd) en voldoende rusten. De basis voor een goede gezondheid ligt ondermeer in een gezond spijsverteringssysteem. Je hebt net gelezen dat darmproblemen rugklachten kunnen veroorzaken of in stand houden.

Wil je meer weten over wat de oorzaak van jouw rugklachten kan zijn? Maak dan een afspraak, want misschien kom je met osteopathie wél van jouw rugklachten af!

5tipsrug

WhatsApp chat